Piekbelasting elektriciteitsnet voorkomen met flexibel laden

Slim laden
Beeld: Pixabay

De piekbelasting op het elektriciteitsnet kan 40 procent lager worden als een elektrische auto flexibel wordt geladen. Dat blijkt uit een pilotproject, onder andere uitgevoerd door netbeheerder Enexis. Zo biedt slim laden een alternatief voor het verzwaren van de het elektriciteitsnetwerk.

De pilot, genaamd ‘Flexibel laden achter de meter’ is opgezet door Maxem, Enexis Netbeheer, Enpuls en ElaadNL. “We verbruiken steeds meer elektriciteit om te rijden, koken en te verwarmen,” vertelt Annabel van Zante, projectleider namens Enpuls. “Dit zorgt voor een verwachte stijging in het elektriciteitsverbruik en een toename van het gelijktijdig elektriciteitsverbruik, wat kan zorgen voor overbelasting.”

“Het onderzoek laat zien dat het mogelijk is om thuislaadpunten slim aan te sturen via een signaal van de netbeheerder”, vervolgt Van Zante. “Ook kan slim laden helpen om optimaal gebruik te maken van duurzame energie, door auto’s te laten laden op momenten met veel duurzame energie uit zon en wind.”

Als er genoeg auto’s zijn die flexibel kunnen laden, hoeft de netbeheerder geen extra of grotere elektriciteitskabels aan te leggen. Dat zou de maatschappij een heleboel geld schelen, en uiteindelijk wordt de elektriciteitsrekening ook minder hoog. Veel netbeheerders waarschuwden eerder voor stijgende kosten voor de consument door verzwaring van het net.

Lees hier het hele artikel

Bron: Duurzaam Bedrijfsleven, Teun Schröder