8.000 extra laadpunten plaatst Vattenfal in Noord-Brabant en Limburg

Laadpunten, elektrische auto
Beeld: Vattenfall

Noord-Brabant en Limburg gunnen de aanbesteding voor een nieuw laadnetwerk in hun provincies aan Vattenfall. Daarmee worden in de komende 4 jaar tot 8.000 extra laadpunten gerealiseerd.

Laadpaalkleven tegengaan

Uitbreiding van het netwerk voor elektrisch laden is nodig, omdat de groei van elektrische auto’s versterkt doorzet. Noord-Brabant en Limburg telden begin 2020 respectievelijk 19.600 en 2.500 volledig elektrische personenauto’s. Adviesbureau APPM becijferde in het kader van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur dat dit in 2025 zal groeien naar 86.000 en 21.000 om 5 jaar later te groeien naar 309.000 en 130.000.

De provincies Noord-Brabant en Limburg hebben al sinds 2017 een goede samenwerking met Vattenfall op het gebied van elektrisch laden. Vattenfall heeft hier voor het eerst succesvol de minimale afnameverplichting ingevoerd – een stimulans om laadpaalkleven tegen te gaan. In de nieuwe aanbesteding werken de partijen samen aan proactief plaatsen, zodat bestuurders al een laadpaal in de buurt hebben voordat ze hun elektrische auto bij de dealer ophalen.

Proactief strategisch uitrollen

Dit zogeheten proactief strategisch uitrollen van laadpunten gebeurt aan de hand van het SparkCity-model dat samen met TU Eindhoven en HvA is ontwikkeld om de laadbehoefte per gebied binnen een straal van 250 meter te bepalen. Zo wordt, in overleg met de 65 gemeenten in deze aanbesteding, hun inwoners en Enexis Netbeheer, een plan gemaakt voor het efficiënt en proactief uitrollen van het laadnetwerk, op basis van de verwachte behoefte aan palen. Dit maakt het voor veel rijders van elektrische auto’s in de toekomst dus onnodig een aparte laadpaal aan te vragen. Ook kan zo beter rekening gehouden worden met de capaciteit van het elektriciteitsnetwerk. Naast het proactief plaatsen van laadpalen, zal Vattenfall ook zorg dragen voor laadpalen op aanvraag.

In de nieuwe aanbesteding is er veel ruimte voor innovaties op de laadpalen, bijvoorbeeld via slim laden met Flexpower, een bewezen methode die Vattenfall in Amsterdam al toepast om te kunnen inspelen op extra wind- of zonnestroom bij mooi weer. Ook realiseert Vattenfall de mogelijkheid voor vrije keuze van energieleverancier aan de laadpaal – een nieuw concept dat ontwikkeld is door Enexis Netbeheer en dochteronderneming Enpuls. Een ander initiatief dat wordt ontwikkeld in Noord-Brabant en Limburg is het handsfree laden en betalen, dus zonder laadpas. Verder onderzoekt Vattenfall samen met de betrokken gemeenten op welke drukbezochte plekken het loont om een laadplein in te richten.     

Bron: Nederland elektrisch, Marco de Jonge Baas