In CleaningStation editie 5 (2020) heeft u een zeer uitgebreid Thema artikel kunnen lezen over Velgen & Reiniging. En dan met name ook als voorreiniging voor de wasstraat en de roll-over. Met het thema in deze editie komen we tot de volgende fase van de wasstraat: de kettingbaan. De kettingbaan is immers het hart van de wasstraat en deze moet zorgen voor een soepel verloop van het wasproces.

Kijkend naar de kettingbaan dan is het materiaal gebruik van groot belang. Denk bijvoorbeeld aan de materiaalkeuze: zijn de ketting[1]baan-onderdelen, zoals bijvoorbeeld het frame, kettingschakels ed, gemaakt van zwaar staal, rvs of een lichter materiaalsoort. En ook de dikte ervan doet er toe. Sinds de jaren ’80 zie je dat Noord Europese fabrikanten de kettingbanen steeds robuuster en zwaarder hebben gemaakt. Deze hebben dan ook inmiddels een lange levensduur. De banen van Zuid Europese makelij zijn veelal een stuk minder robuust/zwaar en kennen een kortere levensduur. Zo heeft Maurice Piket recent een kettingbaan (Spaans merk) die nog geen 400.000 wassingen op de teller heeft en al geheel op was uit een wasstraat getrokken. ”Ik heb deze vervangen voor een robuustere en zwaardere kettingbaan, dat geeft de ondernemer weer zekerheid op de drukke dagen.”

De invoegplaat
Belangrijk is dat de auto goed op de kettingbaan staat. Bouwkundig is het slim (en prettig voor de was klant) om te zorgen dat de auto in een rechte lijn richting de wasstraat rijdt. De meeste wasstraten hebben een zogenoemde invoegplaat voor de wasstraat, meestal bestaande uit een heen- en weer gaande plaat en voor de linker wielen 2 rollen. Deze rollen centreren het wiel veilig op de kettingbaan.

De kettingbaandelen
Een kettingbaandeel of bak is het stalen frame waarin de ket[1]ting zich beweegt. Deze delen zijn modulair, door deze te kop[1]pelen aan een omkeer.- en aandrijfstation bouw je de baan op en kun je verschillende lengtes bereiken. Het eerste deel is het omkeerstation, een gelagerde as zonder vertanding op een verstelbare ‘slee’. Hiermee kan je ketting spannen naarmate ze slijt. Het laatste deel is de aandrijving, een gelagerde as met vertanding die de ketting voorttrekt.

kettingbaan enkel

Foto  links:  Voorbeeld van een enkele-kettingbaan

Ketting

Een kettingbaan kan zijn uitgevoerd met een dubbele of een enkele ketting. Amerikaanse kettingbanen hebben vaak een enkele ketting waarbij de rollen ‘oproepbaar’ zijn. Europese leveranciers plaatsen hoofdzakelijk banen met dubbele ketting. De kans dat de auto uit de baan loopt is bij dubbele ketting minimaal.

ketting nok bescherming
christ kettingbaan kunstof bescherming

Foto linksboven: Ketting met nok bescherming. Deze zijn er opgelast om zo afstand met velg te waarborgen.

Foto rechtsboven: ketting met kunststof bescherming. 

Bescherming
Om de velg en je ketting te beschermen, heb je een aantal mogelijkheden:
– Kunststof bescherming die direct op de ketting is gemonteerd.
– Stalen bescherming, een nok die op de ketting gelast zit ter hoogte van de band. Hiermee wordt afstand gehouden.
– Kunststof bescherming die om de ketting heen geklemd zit.

kettingbaan aandrijfstation

Aandrijving

De aandrijving van de ketting zelf kan op verschillende manieren. In Europa gaat dit veelal door middel van een elektromotor, in Amerika doen ze dit meestal hydraulisch. De omwenteling van de elektrische aandrijfmotor wordt door middel van een vertragingskast omgezet in een gecontroleerde en krachtige aandrijving.

Deze vertragingskast kan vervolgens direct op de aandrijfas worden gemonteerd of met een tandwiel ketting constructie worden overgebracht. Door het verzwaren van de aandrijfassen, lagers en motoren kun[1]nen kettingbanen steeds langer worden.

Met dank aan

Maurice Piket: hiernaast bezig met montage van een aandrijfstastion

kettingbaan maurice

Leave a comment